.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ضررمحتمل يک کانديداتوري در ترازوي نقد سياست اخلاقي
مجتبي زارعي
ضررمحتمل يک کانديداتوري در ترازوي نقد سياست اخلاقي

گفتند و درست گفته اند که "سياست اخلاقي" مقدم بر "اخلاق سياسي" است. در سياست اخلاقي ، حاکمان و کارگزاران ، قدرت و سياست را در پاي اخلاق قرباني مي کنند و به تهذيب قدرت مي پردازند. هرچقدر قدرت مهذّب تر ،سياست کار گشاتر ، مردمان نيز سياست را بدين سياق و با اين سلوک مي خواهند. حاکمان نيز اگر چنين کنند تکية گاهشان بجاي کرسي هاي صدارت و وکالت بر قلوب آدميان خواهد بود و تو مپندار که خميني (ره ) جز از اين طريق کلمة محبوب قرن شده باشد.

بر اين سياق ، نگارنده با استمداد از ساحت مهذّب و پارساي مرجع عالي مقام حضرت آيت اله ميرزا هاشم آملي رضوان الله عليه، پيشنهادي به فرزند برومندايشان دکتر علي لاريجاني دارد که به نفع سياست اخلاقي خاندان فقاهت و مرجعيت به «موقع شناسي» ايي تاريخي مبادرت نموده و از حقوق خويش براي کانديداتوري رياست قوة مقننه گذشت نمايد. گواينکه امير بيان و زعيم مؤمنان علي (ع) مي فرمايد: « اَوِاْلوهنَ عَنْها إذَ استَوْضَحَت» و «فَضَعْ کُلَّ اَمْرٍ مَوْضِعَهُ ، وَ أَوْقِعْ کُلَّ أَمرٍ مَوْقِعهُ»

بنظرم اکنون چيزي واضح شده است که سستي در اقدام به عبور از اين امر روشن از سوي اين خاندان بزرگ، ترجيحي بلامرجح مي نمايد. گواينکه هرچيزي را بايد در جاي خود گذاشت و با موقع شناسي و اغتنام فرصت براي ارجمندي اسلام و ايران ، اقدامي بهنگام و پرثمر داشت.

امَا کدام امر واضح شده است؟ بنظر مي رسدهرچند حضور همزمان دو برادر از يک خانواده در مديريت دو قوه از قواي سه گانة کشور في حد ذاته خالي از اشکال در تراز ديني باشد. امّا شايد اين امر به اعتباري ديگر، سياست اخلاقي را در معرض سوءظن قرار داده و حتي آن را در مظاّن اتهام بنشاند. امري که موقع شناسي ملّي و ديني به احتراز از آن حکم مي دهد و به انباشت اعتماد و سرماية عمومي رهنمون مي گردد.

اگرچه مرجع عاليقدر وخانوادة ميرزاهاشم آملي رضوان الله عليه براي اسلام وايران پرثمر وپربرکت بوده والحمدالله اکنون نيز چنين است ولي شايد شايسته آن باشد که يکي ازدو برادر عالي رتبه از بيت آن فقيه مهّذب ، براي دوري از موضع اتّهام در انباشت قدرت از طريق نَسبْ با نصاب سياستي اخلاقي براي افزايش سرماية

اجتماعي انقلاب ونيز انباشت ثروت ملّي وذخيره سازي آن براي فرداي ايران از تداوم حضوردر منصب خود گذشت کند . در صورتي که اين پيشنهاد به مصلحت افتد آنچه که به حکمت امّا نزديک و تصورش موجب تصديق است تداوم حضور فيلسوف و فقيه ارجمند آيت الله صادق لاريحاني در منصب قضا است. چه اينکه انتخاب ايشان ونصب وي با ولي امرمسلمين بوده امّا انتخاب ديگر برادر ارجمندش در گروِ انتخاب وکلاي محترم مجلس است ترديدي نيست که انتصاب يک فقيه در تراز عدلية ايرانيان از سوي ولي امر به مراتب پيچيده تر از گزينش يک وکيل از بين وکلاي منتخب ملّت براي رياست بر دستگاه مقننه مي باشد . وانگهي حکمت ومصلحت حکم مي کند با توجه به کثرت افراد صاحب صلاحيت در مجلس شوراي اسلامي، اين دکتر علي لاريجاني باشد که با توجه به فرهيختگي اش به حکم موقع شناسي وسياست اخلاقي تن دهد واز حق شخصي کانديداتوري خويش براي رياستي يک ساله در ازاي افزايش اعماق استراتژيک انقلاب به درازاي چندين سال گذشت کند . بي شک وجود اين اراده در علي لاريجاني و اعلام خبر آن به مردمان علاوه بر تجليل از بيت مرجعيت وفقاهت ، آراي کثيري را به سبد انقلاب سرازير واذهان سيلي از مردمان را به سياست اخلاقي کارگزاران دولت اسلامي مستظهر خواهد کرد .از سويي ديگر مي توان حدس زد که کناره گيري اين يکي به بالندگي آن يکي براي بالفعل تر شدن سعة وجودي اش در اجراي قدرت مانور احتمالي براي ايفاي وظايف نظام عدليه منجر شود .

علاوه براين بايد گفت تمکين به قاعدة فقهي وعقلايي جلوگيري از ضرر محتمل اگرچه به حکم آحاد فقيهان براي همة افراد ، اصلي شناخته شده است امّا قطعاً آنجا که پاي ضرراحتمالي ملک وملّت اسلام درميان باشد ، پاسداشت حرمت اين اصل عقلي و دفع ضرر احتمالي با احتياط و وسواس بيشتري توصيه خواهد شد .

پس اکنون که فرصت مهياست و مي توان با ايثار وگذشت کاري بزرگ واخلاقي براي ادارة کشور رقم زد

مباد ! فردايي که بمناسبتي ودر موضوع وغائله اي نو پديد از عدم احتزاز بهنگام از مظان سوء انگشت تحسّر گزيد ، تأسف خورد و تأثر پيشه کرد .

دراين بين راقم سطور پيش از همه ، از آقا جواد لاريجاني مي خواهد که با طرح ضرورت اين گذشت براي ايران و اسلام درراستاي ايجاد مفاهمة اي خانوادگي و هم زباني وهم سخني با اين گفتار به مدد شجاعت خويش طرحي نو در خاندان بزرگان و آقا زادگان دراندازد .

مجتبي زارعي


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 4 خرداد 1389
شما كه لالائي بلدي چرا پيش قدم نمي شي ؟ بيا اين لطف را به مردم
بكنيد. شما يايكي از برادرانتان از منسب اداري كنار برويد. تا يك نفر تحصيل كرده بيكار مشغول شود .
نا شناس 4 خرداد 1389
برادر خوبم جناب آقای زارعی سلام.
چرا به این سمت میروی؟واقعا هرچه را که انسان به آن میل ندارد می تواند در ظرف اخلاق بگنجاند؟آیا این اخلاقیست که در آموزه های دین شریف اسلام بدان اشاره شده است؟بعید می بینیم!!! ولی شاید اسلام تو این را بگوید.
اگر بدنبال قاعده لا ضرر ولا ضرار....... هستی به شما توصیه می کنم ورقی بر فقه بیاندازی و ببنی که فقها ی ما دید وسیع دارند و اسلام جلوی بینی خود را نگاه نمی کند.(تمام دغدغه تو را در یک کلام می گویم و خداوند تبارک و تعالی را شکر می کنم که کلامم صادق است چون هنوز وارد وادی آلاینده سیاست نشده ام به والله قسم شما دنگران حضور دکتر لاریجانی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری هستید و برای محقق شدن این هدف حتی اخلاق را هم بردبانی برای بلا رفتن و صحبت کردن خود قرار دادید.
سالهای دورتر به صحبت های شیرین تو بسیار علاقه مند بودم چون این غیر اخلا قی بودن در لعاب اخلاق را نمی دیدم.
و چه زیرکانه سخن میگویی یک برادر را به عرش میبری و دیگری را در فرش می آوری تا کسی نتواند انصاف تو را زیر سوال ببرد!!وا عجبا
یکی را به حکم رهبر عزیز تر از جانم((دل و دلبرم به فدای نام او باد))محکم میکنی و دیگری را با وجود ارای مردم سست میکنی این اخلاقی است که تو از آن دم میزنی؟من بعید می بینم که فقای ما ار شهید اول گرفته و شهید ثانی تا تا خود مقام معظم رهبری و دیگر مراجع تقلید این را قبول داشته باشند.

ما هرگز مجلس را در مقابل رهبری قرار نمی دهیم چون در آن اندازه نیست،این را گفتم تا روشن شوی اما اصل بحث این است.علی لاریجانی را گفتی بهتر است بخطر اخلاق برود (ایثار و حفظ مملکت پوشش بود) و حاج آقا صادق بماند چون حکم رهبری است.
بنظر میرسد که ارای مردم را نمی بینی ارای که احمدی نپاد به واسطه آن ریاست جمهور شد. و شاید این اتفاق برای لاریجانی هم بیافتد و شما نگران لین هستید نه چیز دیگری.شما که هیچوقت جواب مارا نمدهی نهایتاُُ بمعرفی خودت میپردازی ولی از تو خواهش می کنم زمانی که دنبال اخلاق می روی از سیاست دوری کن ولی 100 حیف که دیگر اگر خودت هم بخواهی نمی توانی.
مسئولی که دنبال اجرای عدالت نباشد حضورش در آن مقام نا مشروع است (امام خمینی ره)
نا شناس 4 خرداد 1389
خبرنگاران ، رسانه ها و مطبوعات محترم مازندران :
با سلام و احترام ، جلسه هم اندیشی سیاسی در استانداری مازندران 28/11/88 در محضر استاندار محترم ، معاون محترم سیاسی وبا حضور احزاب ، بدون حضور رجال سیاسی مستقل و بار دیگر نیز در سال جاری نیز در محضر معاون محترم سیاسی استانداری برگزار گردید . آیا فقط احزاب فعال سیاسی هستند و فضای سیاسی باید در انحصار احزاب باشد ؟ آیا بعضی احزاب در سالهای گذشته موجب تنش در عرصه سیاسی نشدند ؟ پس جایگاه نخبگان سیاسی قانونی مستقل و متعهد با همت و کار مضاعف که وابستگی حزبی و جناحی نداشته اما توانایی نوآوری و شکوفایی دارند ، کجاست ؟ آیا معاونتهای محترم سیاسی فرمانداری ، استانداری و صدا و سیما نخبگان سیاسی مستقل و قانونگرای کاندیدای مجلس هشتم که مورد تایید شورای نگهبان شدند و داوطلب نامزدی ریاست جمهوری دهم از مازندران بوده اند و مصاحبه تلویزیونی ایشان ازدر روز 15 اردیبهشت 88 از اخبار شبکه یک پخش شد ، را هدایت و حمایت خواهند نمود و از قدرت بینش وتحلیل سیاسی شان برای افزایش سطح تخصصی و کارآمدی جلسات هم اندیشی سیاسی استفاده می کنند؟ آیا مطبوعات و رسانه ها در انجام رسالت مطبوعاتی و وجدان خبرنگاری از ایشان دفاع خواهند نمود ؟ آیا احترام به کاندیداهای مستقل غیر جناحی و غیرحزبی احترام به مردم نیست ؟ لطفا روابط عمومی محترم استانداری پاسخ دهند و رهنمود عنایت فرمایند تا چراغ راه آینده باشد . لطفا خبرنگاران محترم پیگیری نمایند .
با تشکر – یکی از کاندیداهای مجلس هشتم از ساری
محمد 5 خرداد 1389
برادر عزيز كه ادعا ميكني دكتر زارعي را ميشناسي بايد به شما بگوييم كه به اعتقاد من در مطلب دكتر مهمترين بحث طرح يك نكته فقهي و اخلاقي در خصوص پذيرش مسئوليت ها بوده است.برادر گرامي بهيد پاسخ او را فقهي واخلاقي داد نه سياسي. به نظر من دفع ضرر محتمل و پاسخ به پرسش مقدر يك اصل فقهي است. لاريجاني رييس مجلس شود يا نشود پاسخ ندادن به ابهامات مطلب نوشته شده يك اصل است و صورت مسئله را نمي توان پاك كرد.
فربد 5 خرداد 1389
برادر عزيز آقاي زارعي بايد بدانيد مجلس در راس امور است و همين مجلس هم با راي قاطع آقاي لاريجاني را بعنوان رئيس انتخاب كردند اينكه طرفداران دولت نمي توانند شخصيتهاي بزرگ و موفقي مانند آقاي علي لاريجاني و قاليباف و آقاي محسن رضايي را تحمل كنند چون اين بزرگواران دور بعد رياست جمهوري بعنوان اصلي ترين گزينه ها مطرح هستند و بايد عقب افتادگي هايي كه در دولت نهم و دهم به وجود آمده را جبران كنند و متاسفانه برخي ها از جمله همين آقاي زارعي از هم اكنون ماموريت يافته اند تا اين سه بزرگوار را تخريب كنند ولي دريغ از اينكه آنها محبوب تر مي شوند .
آقاي زارعي شما با چه پشتوانه اي نظر ميدهيد آقاي صادق لاريجاني در منصب قضا بماند و آقاي علي لاريجاني انصراف دهد ؟ پيشنهادي به اين بزرگي و مهمي را فقط مقام معظم رهبري مي توانند بدهند كه حتي ايشان هم اين حرف را كه حق مسلمشان هم هست نمي زنند .
خواهش مي كنم كمي فكر كنيد بعد تصميم بگيريد مطلبي بنويسيد البته از سال 84 تاكنون از اين مطالب عجيب و غريب زياد شنيده شده است .
بنده بعنوان برادر كوچكتر از شما خواهش مي كنم مطالب كم محتوا را كه كمكي به پيشرفت جامعه نمي كند را ننويسيد .
( فربد از قائم شهر )
یکی از فعالان سیاسی در استان 7 خرداد 1389
مقام معظم رهبری 4 فرزند برومند دارند. برادر فرید! چرا این فرزندان بزرگوار در هیچ منصب سیاسی، اقتصادی و قضایی حضور ندارند؟ آیا صالح نیستند؟ آیا تحصیلات ندارند؟ آیا مدیریت ندارند؟و......
به نظر می رسد این پیشنهاد که نباید از طرف رهبری فرزانه مطرح شود. باید ببینی که عقل چه می گوید. هر چیز را که عقل تایید کرد، شرع هم تائید می کند.
نا شناس 8 خرداد 1389
آقای زارعی کمی به اطراف خویش وهمفکران خود نگاه کن

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.076 seconds.